Hjerte-kar-sygdom og demens – fælles risikofaktorer og forebyggelse

Vores nabo lokalforening, Hjerteforeningen Furesø indbyder til et spændende foredrag på Herlev Hospital den 24. oktober 2018 kl. 18:30 med overlæge Ruth Frikke-Schmidt, professor, dr.med., Klinisk Biokemisk afdeling, Rigshospitalet

Aftenen indledes med et kort indlæg af Hjerteforeningens direktør Anne Kaltoft.

Ruth Frikke-Schmidt vil fortælle om sammenhængen mellem Hjerte-kar-sygdomme og Demens

Hjertedødeligheden er faldet markant over de sidste 20 år på grund af forbedret behandling og forebyggelse. Hjertepatienter har derfor som resten af befolkningen en betydelig risiko for at udvikle de stærkt alders-relaterede demenssygdomme. Store dele af den aldrende befolkning har fælles risikofaktorer for hjerte-kar-sygdomme og demens, hvoraf de vigtigste er forhøjet blodtryk, diabetes, overvægt og rygning.

Ruth Frikke-Schmidt vil give et overblik over forskningen indenfor feltet – og gennemgå de fælles risikofaktorer for hjerte-kar-sygdomme og demens, både hvad angår klassiske risikofaktorer og hvad angår genetiske faktorer. Endelig vil mulige strategier for tidlig forebyggelse blive diskuteret.

Der serveres en forfriskning i pausen.

Det koster 45 kr. at deltage. Køb billet: her

Praktiske oplysninger